De inleiding uit Hoogsensitiviteit als Kracht

Home > De inleiding uit Hoogsensitiviteit als Kracht

Hooggevoelig zijn

door Carolina Bont

carolina bont hoogsensitiviteit als krachtNa jarenlange persoonlijke en professionele ervaring met het fenomeen hooggevoeligheid ben ik verheugd over de groeiende, door Elaine N. Arons Hoogsensitieve personen gestimuleerde, belangstelling voor dit onderwerp. hooggevoeligheid is een verschijnsel waar velen van ons mee worden geconfronteerd. Volgens Aron, die hiernaar onderzoek deed, hebben ongeveer 20 procent van de mensen een aanzienlijk gevoeliger zenuwstelsel. Dit deel van de mensheid heeft daardoor moeite om de dagelijkse hoeveelheid prikkels die op hen afkomt te verwerken, met alle belastende gevolgen van dien.

Zelf heb ik mijn hooggevoelig zijn als een last ervaren tot op het moment, nu ongeveer twintig jaar geleden, dat ik een manier vond om er op een betere en creatievere wijze mee om te gaan. Sindsdien heb ik via mijn werk ook talloze andere mensen kunnen helpen hooggevoeligheid als een fijngevoelig vermogen en talent te gaan zien. Omdat dit sensitief potentieel in deze tijd overwoekerd wordt door een overdaad aan impulsen uit een steeds vollere omgeving moet je er als hooggevoelig persoon gericht mee om leren gaan. Dit boek helpt je daarbij.

Bekijk de inhoudsopgave van Hoogsensitiviteit als Kracht

Carolina Bont laat zien hoe je hooggevoeligheid niet langer als last hoeft te ervaren maar juist als een kwaliteit die een extra dimensie aan je leven kan toevoegen.

INHOUDSOPGAVE

Hooggevoelig zijn

  • Een nieuwe weg inslaan
  • Intuïtie
  • Energie
  • Geven en ontvangen
  • Je eigen behoeften erkennen

Sensitieve weerbaarheid

  • Energieverlies
  • De vijf intuïtieniveaus
  • Je intuïtie volgen
  • Sociaal ongemak
  • Assertief zijn
  • Overtuigingen en hoe je jezelf motiveert
  • Ruimte voor jezelf
  • Spiritualiteit, zelfwaardering en het ego
  • Luisteren naar je lichaam
  • Hooggevoeligheid op de werkvloer
  • Het kind in jezelf

Hoofd en hart in balans

  • Constructief omgaan met woede
  • Therapie

Liefdesrelaties

  • Hartstocht en inzicht
  • Seksuele energie

Hooggevoelige kinderen

  • Het zelfvertrouwen en de doelgerichtheid van het kind stimuleren
  • Hooggevoelige kinderen en spirituele ervaringen

Hoogsensitiviteit als kracht

  • Twaalf stappen
  • Helende aandacht

Overweldigende indrukken

Hooggevoelige volwassenen en kinderen hebben last van een gevoel van een te grote kwetsbaarheid voor de vaak overweldigende input die op hen afkomt. Ze voelen stemmingen van anderen sterk aan, laten die te veel toe en raken sneller dan de meeste mensen ‘uit hun doen’. Spanningen overnemen, gevoelens van anderen je toe-eigenen, snel stressverschijnselen krijgen in een lawaaiige en hectische omgeving, vlug van streek zijn bij onvriendelijkheid en intens blij zijn met hartelijkheid, gedachten uit je omgeving oppikken, subtiliteiten zien die de meeste mensen niet opvallen, niet tegen gewelddadige films kunnen, moeilijk omgaan met plotselinge veranderingen, overgevoeligheid voor geuren en snel van slag raken door een lege maag of bedompte lucht; dat zijn zo een paar uitingen en kenmerken van hooggevoeligheid.

Hoogsensitiviteit als kracht

Hoogsensitiviteit als kracht onderscheidt zich van de andere boeken over dit onderwerp doordat ik de hooggevoelige eigenschappen in het grotere kader van intuïtie zet. Ik benader het niet als een probleem maar als een kwaliteit die de weg wijst naar een intuïtief bewustzijn. hooggevoeligheid zou dan wel gelijk op moeten gaan met een hoge sensitieve weerbaarheid. In mijn werk is gebleken dat als die twee samengaan hooggevoeligheid een extra kwaliteit is die zich uiteindelijk vertaalt in een groter intuïtief vermogen. hooggevoeligheid kan bovendien – ook voor wie van nature niet-hooggevoelig is – ontwikkeld worden en zo een positieve extra dimensie aan je leven toevoegen. Behalve dat intuïtie die dimensie toevoegt, ervaar je met hooggevoelige eigenschappen meer nuances van het leven en kun je intenser genieten. Het ontwikkelen van je intuïtie staat in dit boek centraal. Gaandeweg leer je zo vanzelf onderscheiden waar je balans door wordt aangetast. Je kunt onderscheiden welke sensitiviteit voorkomt uit een overstimulerende omgeving en de reactie daarop van jouw zeer gevoelige zenuwstelsel, welke voorkomt uit je onverwerkte geschiedenis, uit een combinatie van die twee, of uit wat je jezelf te veel hebt aangepraat. Een onverwerkt stressvol of zelfs traumatisch verleden en/of ongezonde gewoontes op zowel fysiek als geestelijk vlak maken je natuurlijk extra kwetsbaar. Maar vaak heb ik met eigen ogen gezien hoe hooggevoelige personen die deze thema’s niet schuwen grote positieve veranderingen in hun leven bewerkstelligden.

Geen monopolie op gevoeligheid

Hooggevoelige personen hebben zo’n grote gevoeligheid dat ze ermee moeten leren omgaan. Maar dat betekent natuurlijk niet dat niet-hooggevoelige mensen ongevoelig zijn. Een niet-hooggevoelig persoon kan heel gevoelig, begripvol, bewust van zijn of haar omgeving, ontvankelijk en genuanceerd zijn. In heel drukke situaties komt het vaak voor dat niet-hooggevoelige mensen gevoelig en attent reageren, terwijl hooggevoelige mensen op zulke momenten kortaf en afgesloten kunnen zijn. Bij overprikkeling kan het voorkomen dat hooggevoelige personen juist ongevoelig reageren op hun omgeving.

Veel mensen hebben weliswaar een bepaald evenwicht dat er voor zorgt dat ze meer aankunnen dan hooggevoelige personen maar ook zij blijken op te bloeien wanneer ze hun sensitieve potenties gaan ontwikkelen. Uit mijn eigen ervaringen en die van mijn hooggevoelige cliënten weet ik dat hooggevoelige personen snel een grens aangeven die anderen niet of pas veel later voelen. De niet-hooggevoelige persoon blijkt vaak niet te begrijpen waar de hooggevoelige persoon zo moeilijk over doet maar is achteraf toch vaak blij met de vroege waarschuwing.

Een evenwichtig energiesysteem

Hooggevoelige eigenschappen komen voort uit een (te) grote ontvankelijkheid voor innerlijke en uiterlijke signalen. De meeste mensen hebben, bij wijze van spreken, twee antennes om die signalen op te vangen terwijl hoog sensitieve personen, door hun gevoeliger zenuwstelsel, daar meer antennes voor hebben. Al die opgevangen informatie en indrukken moeten verwerkt worden.

Je kunt elk mens beschouwen als een energiesysteem, waarbij de hersens als centrale controleruimte fungeren. Ieder mens krijgt zo’n enorme overvloed aan zenuwimpulsen binnen dat het onontbeerlijk is om deze te filteren. Als dat niet zou gebeuren zou de informatie die uiteindelijk aankomt voor de hersenen niet meer behapbaar zijn. Het zou simpelweg te veel energie kosten om al deze impulsen te verwerken. Om deze reden zitten de zenuwen in het lichaam niet aan elkaar vast. De informatie (in de vorm van een elektrische impuls) wordt niet direct van de ene op de andere zenuw overgedragen maar indirect via de afgifte van chemische boodschappers (neurotransmitters) in het contactpunt tussen twee zenuwcellen (de synaps). De mate en het tempo van de afscheiding en het weer afbreken van deze stofjes bepaalt de hoeveelheid impulsen die daadwerkelijk je hersens bereikt.

Als je hooggevoelig bent, wordt er in bepaalde omstandigheden, in gezelschap, in een lawaaiige omgeving etc., te weinig van de binnenkomende impulsen weggefilterd, met als gevolg dat je je moe of down gaat voelen. Je systeem raakt uit balans: je raakt energie kwijt en de kwaliteit van je ervaring holt achteruit. Er worden te veel negatieve invloeden toegelaten en je mist daardoor stabiliteit en prettige nuances. Het leven is op zo’n moment niet alleen zwaarder, je verliest ook het inzicht en de benodigde energie om in te spelen op kansen en mogelijkheden.

Bij een evenwichtig energiesysteem is er kracht, vitaliteit en het vermogen intensief te ervaren zonder dat je je daarbij overweldigd voelt. Je kunt meer uit jezelf en het leven halen. Doordat hooggevoelige personen veel meer impulsen opnemen verliezen ze sneller hun evenwicht, raken daardoor in de war en komen dan onvoldoende toe aan het ontwikkelen en gebruikmaken van hun gaven. Respect opbrengen voor je kwetsbaarheid en je ‘eigenaardigheden’ is een eerste stap naar het heroveren van je innerlijke kracht.

Is er iets mis met mij?

De meest voorkomende aan hooggevoeligheid gerelateerde symptomen zijn: je snel moe, overweldigd of niet op je gemak voelen, je niet kunnen concentreren en het overnemen en vasthouden van spanning. Veel hooggevoelige personen schrijven hun stemmingswisselingen, angsten en aanverwante problemen toe aan een tekortkoming in de eigen persoonlijkheid. Ze menen dat er iets mis is met hen, en zijn zich niet bewust van het feit dat hun klachten niet zozeer voortkomen uit trauma’s of zwakke karaktertrekken maar uit hun zintuiglijke overgevoeligheid. Dit gebrek aan onderkenning van de eigen hooggevoeligheid kan onder meer leiden tot grote onzekerheid, stemmingsstoornissen, depressiviteit en concentratie- en slaapproblemen. hooggevoelige personen zijn vaak, zonder dat te weten, zeer intuïtief en hebben door deze grotere sensitiviteit ook een sterkere behoefte aan rust in hun leven.

Hooggevoeligheid wordt je tot last als je door je specifieke overgevoeligheden het idee krijgt dat je niet goed genoeg bent (een conclusie die hooggevoelige kinderen ook snel trekken – zie voor meer daarover het aparte hoofdstuk over hooggevoelige kinderen). Daarom is het zo belangrijk om, wanneer dit het geval is, je eigen hooggevoeligheid te herkennen. Die herkenning is de eerste stap in het proces om er op een goede manier mee om te leren gaan. Als je dit niet doet zal het feit dat je hooggevoelig bent je in de weg zitten in plaats van dat je er baat bij hebt.

Rekening houden met jezelf

Er zijn natuurlijk overeenkomsten maar ieder hooggevoelig persoon heeft zijn of haar eigen persoonlijke overgevoeligheden en kwetsbare punten. Het is belangrijk deze eigenschappen te onderkennen. Mijn intuïtieve weerbaarheid is veel groter geworden sinds ik mijn hooggevoeligheid accepteer, intuïtiever leef en in het algemeen op mijn energetische bescherming let (dat wil zeggen tijdens energie-uitwisselingen die constant plaatsvinden leren positieve energie toe te laten en je tegen negatieve invloeden te beschermen).

Dat betekent niet dat mijn hooggevoelige eigenschappen zijn verdwenen. Ik vermijd zelf bijvoorbeeld mensenmassa’s, vertrekken vol rooklucht en winkels of cafés en restaurants waar het lawaai uit de boxen dendert. Als ik belastende situaties niet kan ontwijken zorg ik ervoor dat het zo goed mogelijk hanteerbaar blijft door naar mijn intuïtieve bewustzijnsniveau te gaan. Ik denk overigens dat deze situaties bij de meeste mensen verstorend doorwerken. Dat dit onopgemerkt blijft betekent nog niet dat het geen effect heeft. Neem bijvoorbeeld de enorme gehoorschade bij jonge mensen die bij hen ongemerkt is ontstaan. We worden steeds vaker overladen met reclamespots, journaal en harde dreunende muziek tijdens vervoer of in algemene wachtruimtes. Al reizend per bus, trein en vliegtuig in binnen- en buitenland blijken goede (zacht silicone) oordoppen beslist geen overbodige luxe meer te zijn. Mijn oudste zoon heeft om deze reden speciaal een koptelefoon aangeschaft die behalve goed afsluit ook nog via een elektronisch foefje het geluid van buitenaf ‘neutraliseert’ en er zo voor zorgt dat hij ongestoord en op een normaal volume naar zijn eigen muziek kan luisteren. Het constante lawaai van bijvoorbeeld de vliegtuigmotoren wordt grotendeels buitengesloten, waardoor hij zich bij aankomst beduidend fitter voelt. Ook al merk je het niet direct, toch heeft geluidsoverlast wel degelijk een vermoeiende invloed op je zenuwstelsel – iemand met een hoge sensitiviteit op dat vlak zal dit ook sneller merken.

Beter uit de verf komen

Ik heb gemerkt dat hooggevoelige personen als het om zelfbescherming gaat, bang kunnen zijn om geïsoleerd te raken wanneer zij beter voor zichzelf zouden gaan zorgen. Dat is ook wel begrijpelijk als je ziet dat mensen die steeds minder doen en durven en daar ook de kans toe krijgen omdat hun omgeving overbeschermend is, steeds minder durven en kunnen. Een extreem voorbeeld daarvan zijn mensen die jaren niet meer buiten zijn geweest vanwege een straatfobie. Maar zelfbescherming werkt heel anders dan overbescherming. Door zelfbescherming ga je juist meer durven. Het lijkt misschien lastig om rekening te moeten houden met deze sensitiviteit maar de aanslag op je vitaliteit is groter als je dit niet doet. Je sensitiviteit verdwijnt niet zomaar en daarom blijft het voor je energiebalans nodig om daar rekening mee te houden want dan zul je merken dat jouw specifieke kwaliteiten veel meer uit de verf komen.

Mijn sensitiviteit gebruik ik bijvoorbeeld voor het begeleiden en coachen van groepen, teams en individuele cliënten. Elke hooggevoelige persoon kan de eigen pluspunten ontdekken van zijn sensitiviteit, bij iedereen vertaalt zich dat weer anders gezien de persoonlijke interesses, ervaring en talenten.

Je zelfkennis vergroten

Wanneer je bewuster met deze eigenschappen gaat leven zul je merken dat veel van de last van je hooggevoeligheid ook langzaam op de achtergrond geraakt. Ik vergezel mijn man regelmatig op zijn werkreizen naar het buitenland maar ervoer vroeger de stedentrips als zeer vermoeiend. Pas als we de stad verlieten en de natuur ingingen leefde ik op. Nu ik op mijn grenzen let, weet wat er – ook op subtieler niveau – speelt, en ik weet hoe ik mijzelf kan beschermen is dat allemaal anders. Voorheen nam ik gevoelens, spanningen en zelfs fysieke pijn over van anderen. Nu loop ik met veel plezier door een interessante stad en geniet dan echt van de sfeer, de mensen, de gebouwen, de winkels en de musea.

Vroeger dacht ik dat ik een aansteller was wanneer ik eerder dan anderen last had van een lege maag, dorst, overweldigende negatieve beelden en geluid in een bioscoopzaal of van een gebrek aan frisse lucht. Nu weet ik dat ik, net als andere hooggevoelige mensen, deze dingen sterker voel, dat deze prikkels bij mij met veel meer vaart binnenkomen. Het constructief omgaan met je hooggevoeligheid, je zelfkennis vergroten, bewuster leren jezelf te beschermen en bijtijds luisteren naar je lichaamssignalen, is het begin van het bewust vormgeven aan je intuïtieve vermogen.

Intuïtie: de kroon op je hooggevoeligheid

In dit boek staan praktische ideeën en oefeningen om je intuïtie te herkennen, te begrijpen en te versterken. Een ontwikkelde intuïtie is geschoold inzicht. Het is een gestructureerde manier om constructief met hooggevoeligheid om te gaan. Zowel personen als organisaties functioneren beter als er meer aandacht voor intuïtie is.

De intuïtieoefeningen activeren de samenwerking tussen de beide hersenhelften. Uit onderzoek is gebleken dat je bij intuïtieve inzichten of acties het meest ontwikkelde gedeelte van je hersenen gebruikt. Tony Buzan, auteur van vele boeken over de hersenen en bekend van de ‘Mind Maps,’ zegt: ‘Het is voor de ontwikkeling van meervoudige intelligentie essentieel dat je de twee hersenhelften actief in evenwicht houdt. Intuïtie, je zesde zintuig, dat vaak onterecht gelijkgesteld wordt aan emotie, is in feite gebaseerd op logica. En geen gewone logica, maar superlogica! Onderzoek heeft aangetoond dat het bovenste gedeelte van je hersenen, de cerebrale cortex, verdeeld is in twee afzonderlijke gedeelten die met elkaar in verbinding staan via een verfijnd netwerk van zenuwen dat informatie tussen de twee helften overbrengt. Dit “reuzendenkpetje” is het meest ontwikkelde gedeelte van je hersenen en bevat het hele scala aan mentale vaardigheden zoals logica en analyse. Deze intellectuele vaardigheden creëren samen met de vijf zintuigen, plus de databank van je levenservaring, je intuïtie.’

Emotionele intelligentie

Een goed invoelings- en samenwerkingsvermogen, het nemen van constructieve beslissingen en originaliteit zijn grotendeels gebaseerd op intuïtie. Intuïtie zelf is niet te manipuleren maar de ontvankelijkheid ervoor kan wel getraind worden. In plaats van passief af te wachten op inspiratie en inzicht kun je je intuïtieve vermogen bewust aanspreken en oefenen. Als je dat doet zullen je logische en intuïtieve vermogens elkaar gaan ondersteunen en ben je op z’n creatiefst.

Ook de grote belangstelling voor emotionele intelligentie, sinds het gelijknamige boek van Daniel Goleman, heeft alles te maken met het ontplooien van een grotere sensitiviteit. Emoties zijn ‘besmettelijk’ en in elke ontmoeting zenden we ze uit en ontvangen wij ze. Bewuster hiermee om leren gaan, zowel gevoeliger als weerbaarder worden, vergroot onze emotionele en intuïtieve vaardigheden en dit blijkt doorslaggevend te zijn voor succes in werk, relaties en lichamelijk welbevinden.

Een werkboek voor iedereen

Zoals de titel al aangeeft staat in Hoogsensitiviteit als kracht het positieve potentieel van het hooggevoelig zijn centraal. Het is geen theoretisch verhaal over het verschijnsel en de aanverwante problematiek – daarvoor verwijs ik je graag naar het eerder genoemde boek van Elaine Aron – maar een werkboek waarmee je de uit hooggevoeligheid voortkomende kwaliteiten kunt ontplooien. Om die reden is dit boek geschikt voor hooggevoelige personen die hun sensitieve weerbaarheid willen versterken, maar ook voor iedereen die de effectiviteit van zijn of haar intuïtie wilt ontdekken, met alle positieve gevolgen van dien.

Daarbij komt dat de meeste mensen één of meerdere gebieden hebben waarin zij hooggevoelig zijn. De pieken zijn bij hooggevoelige personen geprononceerder maar we ervaren allemaal verschillende maten van sensitiviteit, op verschillende punten en in verschillende omstandigheden. Op een betere manier hiermee leren omgaan bevordert je gevoel van welzijn.

Je krijgt niet zomaar een gemakkelijker toegang tot je intuïtieve vermogens. Je ¬moet eraan werken. Als je de in dit boek beschreven suggesties voor het trainen van je intuïtie ook echt gebruikt zul je het vermogen om jezelf te beschermen vergroten. Je leert effectiever omgaan met je lichaamssignalen, je emoties en je manier van denken. Aan jezelf werken, bewuster in het leven staan, bevordert bovendien op een duurzame manier je geluk. In dit boek heb ik relevante ervaringen en inzichten hierover bij elkaar gebracht. Je krijgt regelmatig vragen, opdrachten ¬en oefeningen waar je direct mee aan de slag kunt. En ook als je dat niet meteen doet zal het je helpen om op een andere, vruchtbare manier naar jezelf en je situatie te kijken.

Weerbare sensitiviteit: de beloning

Wanneer je leert om selectief om te gaan met de openheid die je van nature naar alles wat op je afkomt hebt – zodat voornamelijk wordt toegelaten wat evenwichtig verwerkt kan worden en je de rest laat voor wat het is – kan je hooggevoeligheid een intuïtieve vaardigheid worden. Zowel hooggevoelige personen als niet-hooggevoelige kunnen deze vaardigheid met succes ontwikkelen. hooggevoelige personen worden hierdoor weerbaarder en niet-hooggevoelige personen worden hierdoor op een prettig hanteerbare manier sensitiever. Voor beiden geldt dat er meer van hun natuurlijke vermogens worden aangesproken. Het ontwikkelen van weerbare sensitiviteit brengt je in contact met het inzicht van intuïtie, je innerlijke wijsheid. De meeste mensen die ik met de informatie uit dit boek heb begeleid zeggen definitief anders in het leven te staan: ze zien, voelen en genieten intenser en met meer nuances en ervaren meer evenwicht en innerlijke rust.

Deze tekst is afkomstig uit:

Carolina Bont
Hoogsensitiviteit als kracht
Werken met je intuïtie
21ste druk

Copyright © 2007 Carolina Bont. Alle rechten voorbehouden.