Home > Alle berichten > Blog > Zorgen maken of zorgdragen? 7 TIPS die je direct helpen.

Zorgen maken of zorgdragen? 7 TIPS die je direct helpen.

Herken je dat? Dat wanneer je je zorgen maakt, dit steeds meer van je energie ‘neemt’? Dat heeft te maken met het feit dat de energie van je zorgen maken, een deels naar binnen kerende beweging is. Daarmee kan je ook allerlei oude onverwerkte spanning triggeren. Dat is in feite een heel gangbaar en begrijpelijk gevolg van deze beweging.

Maar wel handig dus om te weten wanneer de zorgen die je je maakt, werkelijk met nú te maken hebben. Of dat deze zorgen teveel vermengd zijn met een oud verhaal in jezelf…

Hoe kun je het herkennen als er oude energie meespeelt?

  • je zorgen komen steeds in zelfde kringetje terug
  • je ziet nergens een uitweg voor je zorgen
  • je zorgen lijken steeds meer aan te groeien ipv minder te worden wat je ook doet
  • je maakt je voornamelijk zorgen over dingen die niet nu realiteit zijn, maar die volgens jou mogelijk in de toekomst gaan komen

Het oude gezegd “Men lijdt het meest door het lijden wat men vreest” is hier dan ook duidelijk van toepassing. Tegelijkertijd heeft je zorgen maken ook een waarschuwende functie.

Hoe dat te onderscheiden en wat er mee te doen? Gebruik daarvoor de volgende tips.

7 Tips als je je zorgen maakt

  1. Maak je zorgen bewust. Dat wil zeggen: onderzoek je zorg. Is het een specifieke zorg of meer in het algemeen? Omschrijf je zorgen zo helder en gedetailleerd mogelijk en schrijf het woord voor woord op.
  2. Vergroot je zelfzorg en vraag jezelf wat jij praktisch en energetisch nodig hebt. Geef daar alle ruimte aan
  3. Zoek deskundige hulp indien nodig bijv ga bij lichamelijke zorgen naar een huisarts of specialist, voor financiële zorgen naar accountant enzovoorts. Of bespreek je zorg met iemand die stabiel en gecenterd is.
  4. Wat zou er gebeuren als je je zorgen los zou laten? Onderzoek eventuele weerstand hiertegen.
  5. kijk naar alles wat je NU kan doen wat een bijdrage levert aan de verbetering van de situatie waar je zorgen over gaan.
  6. neem overdag ruimte voor ontspanning, genieten, meditatie, sporten
  7. zorg voor voldoende nachtrust, na een nacht slapen zit de wereld er vaak weer heel anders uit

Draag zorg voor jezelf en de ander

Tot slot: je zorgen maken is een kwaliteit als je het ziet als waarschuwing dat iets in jou of je omgeving aandacht nodig heeft. Wanneer je deze energie omzet in ‘zorg dragen voor’, verruim je tegelijkertijd je energieveld. Dat geef je extra bescherming van binnenuit.


Deel dit artikel op social media!